VSK Nordic Forum Forum Index VSK Nordic Forum

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

vårens kvällsseglingar?
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic    VSK Nordic Forum Forum Index -> Seilaser
View previous topic :: View next topic  
Author Message
euphoria

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 8:24 am    Post subject: Reply with quote

Hvis det blir "balade" med ladder på, så er det noen enkelte personer (som skaper baladen) som er problemet, ikke ladderen. Disse kan seile public races istedet...

Harald
Back to top
View user's profile Send private message
Hakanw

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 8:56 am    Post subject: Reply with quote

Som ny på VSK Nordic och till VSK4 så skulle jag uppskatta om någon kunde tala om för mig vad som gäller i samband med Tisdagsseglingarna.
( Kappseglingar i övrigt )
Jag är medveten om att jag kan bli rätt aktiv i chatten..

Jag har inget problem med Ladder. Den får mig att koncentrera mig mer..
Back to top
euphoria

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 10:23 am    Post subject: Reply with quote

Det er fint du spør! I vsk-nordic-seilaser forventes det at våre medlemmer tilstreber seg å bli fair vsk sailors:
  • Først og fremst skal man overholde ISAF RRS (kappseilingsreglene).
  • Man kan gjerne ta sjanser på egne vegne, men ikke på andres vegne... Dvs at man ikke skal ødelegge starten eller en runding for en annen båt, når man selv skal holde av veien.
  • Den viktigste regelen å kunne (og overholde) er regel 2. På norsk heter den "Ærlig seilas". På engelsk "Fair sailing". I forhold til båt-mot-båt-situasjoner på vannet innebærer regel 2
    - at man ikke med vilje skal bryte en regel, typisk som lo båt på startlinjen eller som babord båt ved kryssmerket
    - at man skal ta en straff når man vet (eller burde vite) at man har brutt en regel (selv om VSK ikke gir deg straff)
    Bryter man regel 2 får man en DSQ som ikke kan strykes. Da er det bedre å akseptere en tyvstart eller gå bak båtene for styrbord...
  • Styr ditt temperament. På virkelig vann kan du banne i båten uten at noen utenforstående hører det. Men det du skriver i race chat går ut til samtlige deltakere i seilasen, og bør tones deretter. Nedsettende personkarakterestikker i race chat er uakseptabelt. Roping (bruk av caps lock eller mange utropstegn) likeså.
  • Har du noe å utsett på en annen båt, skriv helt enkelt "Protest <båtnavn>" i race chat. Idéelt sett diskuterer man situasjonen etter seilasen hvis man er uenige, eller underveis hvis det er nødvendig og man får det til uten at det går ut over seilingen.
  • Øvrig bruk av race chat bør minimeres. Den skal iallefall ikke fungere som en ventil for ditt følelsesregister...
  • Har man brutt en regel uten å ta straffevendinger, skal man trekke seg fra løpet før eller etter målgang.
  • Bruk gjerne forumet for diskusjon av regelsituasjoner. Det lite aktivitet der per idag...
Harald

Last edited by euphoria on Wed Apr 08, 2009 10:13 am; edited 2 times in total
Back to top
STEELVIKING

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 1:35 pm    Post subject: Reply with quote

Det i skriver er helt rigtigt jeg tror bare at de ikke læser det der er blevet skrevet ellers kan de ikke læse Wink mange af vores nyere medlemmer tager unødvendige chancer på andres bekostning Evil or Very Mad jeg har været meget træt af den mentalitet før Sad sidste år og nu kommer det igen jeg får sjælent pens i public races men får altid i tirsdagsraces det er lidt sjovt ik Very Happy og det med ladderen tror jeg ikke er problemet da vi også har klub ranking men vi kunne fjerne begge dele Mad som der er nu har jeg ikke den store lyst til at forsætte med at være vært på tirsdagsracene Evil or Very Mad den der skulle stå for det skulle være en med et udpræget opdrager gen ville være god Smile det har jeg ikke Sad har opdraget det jeg skulle Wink Jeg ved ikke om det er fordi vi aldrig fik lavet en formålsparagraf for klubben Embarassed . Og jeg ved ikke hvordan vi løser problemet ville gerne Confused men en ny til at køre det istedet for mig ville nok være en god ting tror jeg Wink men en til at lede hvert race og hvis der er 2 servere 2 .

Niels Cool
Back to top
Hakanw

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 3:19 pm    Post subject: Reply with quote

Då kommer en ytterligare frågeställning.

Jag har kappseglat en del under mina år.
Och mycket av kappsegling handlar ju om att vara taktisk.
D.v.s att i bland aktivt genomföra manövrar för att störa sina konkurrenter.

Ett exempel!

Inför en rundning kommer jag från babord!
Med så liten marginal som jag bara kan slår jag in framför med avsikt att tvinga fram en handling hos den som kommer från styrbord så att denna tappar fart.

I det läget har jag noterat att i VSK så seglar folk in i aktern och blir förbannade.

Detta är ju en del i kappsegling.
Det handlar om strategi!

Man kan inte bara skrika "ROOM". det handlar ju faktskt om att man är trängd på ett sånt sätt att man måste släppa sin placering.

Jag kanske har helt fel inställning!!
Om det är så vore jag tacksam om någon kunde korrigera detta.
För då får jag inte ihop "VSK med verklig kappseglingsstrategi.
Back to top
euphoria

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 5:05 pm    Post subject: Reply with quote

Hei Håkan,

Så lenge du holder deg innen for kappseilingsreglene og ikke dine handlinger direkte påfører en annen båt en feilaktig straff, har du ditt på det tørre. Folk som klager over taktisk seiling bør heller prøve å lære av andres taktikk, og gi tilbake med samme mynt.

Quote:
Inför en rundning kommer jag från babord!
Med så liten marginal som jag bara kan slår jag in framför med avsikt att tvinga fram en handling hos den som kommer från styrbord så att denna tappar fart.

Hvis du stryker første linje så har du helt rett. Fullfører du slaget ditt tidsnok slik at den andre båten har tid til å holde av veien, bryter du ingen regel.
Dog hvis du faktisk presser deg inn ved merket for babord, bryter du regel 18.3. Regelen sier at du ikke kan slå innenfor 2L-sirkelen hvis du tvinger en båt til å seile høyere enn krysskurs for å holde av veien for deg.

Harald
Back to top
Hvalborg

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 5:57 pm    Post subject: Reply with quote

Trist af høre Niels! Crying or Very sad

Jeg har ikke deltaget i de sidste 2-3 tirsdagssejladser, kun været tilstede som spectator (ville se om tingene blev bedre). Det der er foregået især i chatten har til tider været rystende, især sammenlignet med hvad folk normalt kan finde på at sige i chatten i public races. (og det er ellers ikke småting) Wink

Jeg har en klar opfattelse af at du ikke vil gå ind og"opdrage", det har jeg fuld forståelse for! (Det er aldrig sjovt at skulle opdrage på andres børn og det skulle heller ikke være nødvendigt)

Mon ikke indlægene i dette forum, kan få folk til at tænke sig lidt om, og få dem til at optræde med lidt mere selvkontrol og respekt!

Hakan - efter min opfattelse er du på ingen måde del af problemet, det ligger andetsteds Smile

Håber vi kan få de gode gamle nordic dage tilbage (det var høj klasse Very Happy )

PS Mit temperament tillader desværre ikke at jeg styre ret meget Embarassed
Så jeg ser gerne du fortsætter Niels

Med sejlerhilsen
Kim (Hvalborg/Flowtation
Back to top
Hakanw

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 11:34 pm    Post subject: Reply with quote

Jag förstår problemet!!
Men ser inte att det skall vara så svårt att "stävja"

Nr 1: Införa en regel under tisdagsseglingarna som helt enkelt reglerar chat..

Inget "bullshit"
Jag har dock också uppfattat att det finns de som gärna hamnar i en "taskig" position och talar om för lovartsbåten att slå.. m,m m,m

Som sagt.. Jag är ny här..
Så jag tackar för de svar på de frågeställningar som jag ställt..

Så hoppas jag att vi alla kan ha trevligt tillsammans.. om än "virtuellt.." Very Happy
Back to top
Hakanw

PostPosted: Thu Mar 01, 2007 11:37 pm    Post subject: Reply with quote

euphoria wrote:

Hvis du stryker første linje så har du helt rett. Fullfører du slaget ditt tidsnok slik at den andre båten har tid til å holde av veien, bryter du ingen regel.
Dog hvis du faktisk presser deg inn ved merket for babord, bryter du regel 18.3. Regelen sier at du ikke kan slå innenfor 2L-sirkelen hvis du tvinger en båt til å seile høyere enn krysskurs for å holde av veien for deg.

Harald

Självklart!!
Där kan jag dock hålla med dig om att det väldigt ofta förekommer kamikaze handlingar där man trycker in båten precis vid märket mycket medveten om att man får en penalty..
Back to top
euphoria

PostPosted: Fri Mar 02, 2007 1:09 pm    Post subject: Reply with quote

Hvalborg wrote:
Mit temperament tillader desværre ikke at jeg styre ret meget Embarassed
Så jeg ser gerne du fortsætter Niels

Race host har ikke noe større ansvar enn øvrige seilere i våre seilaser, mhp å "oppdra" deltakerene. Alle bør ta sin del av det ansvaret, og påpeke ting der det er nødvendig. Noe kan man ta på vannet. Andre ting i forum.

Når det gjelder det som skal til for å gjennomføre vår tirsdagsserie, kan det deles opp i 3 oppgaver:
  1. En person velger bane for hver uke og publisere denne informasjonen med tilhørende påmeldingsknapp...
  2. En eller to seilere stiller som host, avhengig av hvor mange som har meldt seg på. Når seilasen er ferdig sendes screenshot (i JPG!!!) av resultatlistene til personen med ansvaret i punkt 3 (nedenfor).
  3. En person oppdaterer resultatene i Sailwave og publiserer disse på webben.
Nå er det Niels som gjør både 1, 2 og 3. Kanskje du Kim, eller Bjarne, eller dere sammen kan ta punkt 1? Dette kan gjøres på forhånd, for mange uker av gangen. Informasjonen blir automatisk publisert når det er mindre enn en uke til den aktuelle seilasen...

Harald
Back to top
Hvalborg

PostPosted: Fri Mar 02, 2007 8:23 pm    Post subject: Reply with quote

Ansvars og arbejdsdeling.

Selvfølgelig vil jeg gerne assistere Niels hvis hans arbejdsbyrde pt er for stor, han har jo også andre jern i ilden.

Jeg vil tage en snak med Niels og Bjarne, og se hvad vi kan finde ud af.

Det jeg mente var bare at jeg ikke er den rette til at overtage pladsen efter Niels, hvis han ønsker at stoppe.

Med sejlerhilsen
Kim
Back to top
STEELVIKING

PostPosted: Fri Mar 02, 2007 8:43 pm    Post subject: Reply with quote

Hvis dig og bjarne finder baner og hoster forsætter jeg gerne med at publicere og føre resultater og det i sender til mig oppe en time eller 2 efter jeg har modtaget det (baner /båd/host osv.) hvad siger i til det Kim/Bjarne det ville rart med lidt hjælp. Wink

Nielss Cool
Back to top
Hakanw

PostPosted: Fri Mar 02, 2007 11:49 pm    Post subject: Reply with quote

Då kan jag ju addera..

Jag har fått min teknik att spela med mig.
Så jag kan vid behov vara med och "hosta" om behovet skulle finnas.
Jag kan inte lova tillgänglighetjämt.
Men när jag har möjlighet så..
Back to top
Hefworks

PostPosted: Tue Mar 13, 2007 9:34 pm    Post subject: banor för tisdagar Reply with quote

hej på er. hittade denna diskussion alldeles nyss.
niels och harald gör ett enormt jobb för oss. det är klart att vi bör och kan sprida på jobbet för att hålla nordic igång.

mitt bidrag? jag har byggt ett antal nya banor i nordisk miljö.
dvs i vattnen utanför helsingfors. en av dem var den luriga 'järpen' som vi körde för 2 veckor sedan. banfilerna har nu skurits ner så de inte bär på onödig grafik. jag ser gärna att de används på tisdagar, och skickar dem med nöje åt villiga hostar.

jag är ogärna den 'drivande' hosten som inbjuder till segling, då jag har rätt bråttom på dagarna. jag kan vara host no 2 på en tisdag, förutsatt att jag seglar. måste dock öva mig på screenshots av resultaten...

hilsen, hefworks (henry ericsson), finland
Back to top
Post new topic   Reply to topic    VSK Nordic Forum Forum Index -> Seilaser All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum